בריאות הנשים בישראל
מדיניות בריאות
שירותי בריאות לנשים
נערות
גינקולוגיה
הריון ולידה
פוריות
אמצע החיים
נשים מעל שישים
בריאות הלב
בריאות הנפש
בריאות העצם
בריאות השד
בריאות בעבודה
בריאות השלפוחית
רפואה משלימה
נשים עם מוגבלויות
איכות הסביבה ובריאותך
דימוי הגוף
מחקר
ספרים
קישורים
שאלות ותשובות
גיליונות אלקטרונים
אירועים ופעילויות
אורח חיים בריא
אמצעי מניעה

שלח הכתבה לחבר   |   גירסה להדפסה   |   למעבד תמלילים

שיפור המיניות ע"י תרגילי רצפת האגן

קלודין הטב-בלום, פיזיותרפיסטית BPT, מומחית בשיקום אורוגינקולוגי

תקציר מתוך הרצאה שניתנה בכנס הצדעה לנשים במדים ב- 4.3.03

אחד ההישגים הבולטים ביותר של המאה האחרונה הוא שינוי במעמד האישה - ממעמד של מושא פאסיבי לסיפוק הגבר ולהעמדת ולדות, עברה האישה למעמד של אדם שווה ערך, עצמאי ובעיקר בעל שליטה על גופו - ביכולתה של האישה להחליט באופן עצמאי על הריונותיה, ולתבוע את זכותה למיניות ולסיפוקים מיניים שאינם מותנים ברבייה בלבד.

כולנו צופים בסרטים, בטלויזיה, קוראים עיתונים המתארים את המיניות כחוויה נהדרת. אמצעי התקשורת המודרניים יוצרים אשליה כאילו כל בן זוג יודע בדיוק כיצד להביא את בן זוגו להנאה ולסיפוק מלא, ולכאורה הכל נראה מאוד פשוט.
לדאבוננו, המציאות אינה כל כך פשוטה, הציפיות והחלומות שלנו לא תמיד מתגשמים. גם כאשר יש חיבה ואינטימיות, יחסי המין יכולים שלא להיות מוצלחים.

בהרצאתי אתייחס לנקודת המבט של האישה בכל הנוגע לקיום יחסי מין, ובין היתר בעיות שכיחות שעשויות להופיע בעת קיום יחסי מין. חלק חשוב במערכת המינית של האישה הוא תקינות הנרתיק ושרירי רצועות רצפת האגן, לדוגמא :
Vaginismus - כיווץ לא רצוני של הנרתיק.
Dyspareunia - כאבים בזמן קיום יחסי מין. הגורם יכול להיות אי-נוחות כרונית בעריה המתאפיינת בדרך כלל בגירוי, צריבה וכדומה (Vulvodynia). אם הכאב הכרוני הוא בכניסת הנרתיק, זה נקרא Vestibulitis. בכאבים אלה, ישנו גורם פסיכולוגי. האבחון הוא קשה ולפעמים הפציינטיות עוברות ממטפל למטפל בלי שעושים את ההבחנה הנכונה.

הסיבות לכאבים אלו מגוונות ויכולות לנבוע ממקורות שונים:
זיהומים (וירוסים, פטריות וכד'), אירועים טראומתיים (לידות, ניתוחים, התעללות מינית, אונס). לעיתים מצב של מחסור בהורמון האסטרוגן בששת השבועות הראשונים לאחר הלידה, ובסמוך לגיל המעבר יוצר יובש בנרתיק, כמו גם תפקוד לקוי של שלפוחית השתן.

בתקופות אלה יש להמנע ממאמץ יתר על מנת שלא להחמיר את התופעה ולהגן על רצפת האגן שלנו. לחץ תוך בטני לא מבוקר כמו שיעול כרוני, עלול לגרום למתיחת רקמות החיבור, לפגיעה בתקינות רצפת האגן ,לצניחה של אברי האגן.
עובדות אלה עשויות להביא לתופעות שונות: צניחת אברים שונים, השכיחה ביותר היא של שלפוחית השתן הגורמת לבריחת שתן, תופעה שכיחה ומביכה מאד. הכאבים עשויים להיות לא סדירים ולהפריע בעת קיום יחסי מין.

אישה עוברת בחייה דרך שלבים שונים בהתפתחות הפיזית המינית שלה, ובפוריות שלה. קבלת המחזור, התפתחות מינית, הריון, לידה וגיל המעבר, מעמידים את גופה בלחצים גדולים. לחץ יתר וממושך על שרירי רצפת האגן מחליש אותם מאוד.

תופעות אלה נפוצות אצל נשים ונובעות כאמור מהלחצים בהם נתון גוף האישה בעת הריונות ולידות. יש אפשרות לטפל בהן ללא התערבות כירורגית ונטילת תרופות הגורמות לתופעות לוואי בלתי רצויות. הטיפול המומלץ ניתן ע"י שיקום אורוגינקולוגי הכולל עריכת תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן, ואם יש צורך, שימוש בביופידבק ובסטימולציה. משלימים את הטיפול עם הדרכה לתירגול הנכון של שרירי רצפת האגן לביצוע פעולות נכונות לחיי היום-יום.

המערכות הגיניקולוגית והאורולוגית תלויות זו בזו. שתי המערכות בנויות מאותן הרקמות. ישנן 3 שכבות שרירים בין ה- Pubis וה- Coccys שמהוות מעין ערסל לאיברים שבתוך האגן. וצריך לציין שכיווץ וטונוס של השרירים האלו חשובים בשלב האורגזמי בזמן יחסי מין. Keggel ב- 1952 מצא ש- 40% של הנשים שהשרירים Pubo-coccygien שלהן חלשים, הן אנורגזמיות (חוסר תחושה והנאה בזמן יחסים).
תפקידם של שרירי רצפת האגן הוא לתת תמיכה פעילה לאיברים שנמצאים ברצפת האגן. כבר אריסטו אמר ש"שרירי רצפת האגן משתפים פעולה כתשובה אורגזמית של הנרתיק".

חלק משמעותי במערכת המינית של האישה הוא תקינות הנרתיק ושרירי ורצועות רצפת האגן. כדי להנות ממניות טובה יש צורך לשמור על איכות, בריאות ותפקוד האיברים המשתתפים בפעילות המינית. לכן חשוב מאד לדאוג לכוח תמידי של שרירי רצפת האגן, ובעת מאמץ לכווץ את השרירים כך שלא תיפגע המערכת המינית.

עקב הלידה ישנה ירידה של 50% בכוח שרירי רצפת האגן. 30% מהנשים סובלות מדליפת שתן לאחר הלידה, וכ- 10% מהן תישארנה כך באופן תמידי. מספרים אלה מדגישים את חשיבות השיקום של שרירי רצפת האגן לפני חזרה לפעילות מאומצת לאחר הלידה. יש לטפל ולחזק את רצפת האגן החל משישה שבועות לאחר הלידה, וזאת במטרה למנוע נזק בלתי הפיך לאיזור, נזק הבא לעיתים לידי ביטוי בשלב יותר מאוחר, ולעיתים רק עם כשתגיעה האישה לגיל המנפאוזה.

במשך החיים שלנו המטרה תהיה לשמור ולשפר את כל המערכת האורו-גינקולוגית בזמן מאמץ, פעילות גופנית, לידה…
אפשר לתת לרצפת האגן מקום ניכר בתוך הגוף גם בזמן תנועתיות על-ידי עבודה דינמית וגלובלית, לדוגמה: ריקודי בטן, שחייה, "תרגילי הגיישה", עבודות בגינה וכו'.
בסדנא זו ניתן הנחיות לחיי האישה, ונלמד תרגילים לביצוע במשך היום על-מנת לשפר את התפקוד המיני.

באופן כללי, כדי לשפר את יחסי המין, רצוי שיהיה מצב פיזי כללי טוב, וגמישות טובה שמושגים ע"י שילוב הפעולות של השרירים המוסתרים בזמן המגע הגורמים להרמוניה בתנועות.
בהרצאתי נלמד כיצד לשמור על רצפת האגן בחיי היומיום בכלל ובעת ההריון והלידה בפרט. טיפול מונע תמיד עדיף.
לסיכום, יש הכרח לשמור על במצב בריאותה גופנית והנפשית של האישה, בדימוי הגוף שלה על מנת שהיא תהנה מנשיותה.

למידע נוסף ניתן לפנות ל: קלודין הטב-בלום
טל': 02.5639678
דו"א: jocelyn@vms.huji.ac.il


הזיני כתובת אימייל וקבלי מאיתנו עדכונים שוטפים
הצטרפי אלינו, זה פשוט.
תמורת מאה ש"ח בלבד תקבלי מנוי לידיעון הרבעוני של האגודה, הנחות והטבות נוספות.