בריאות הנשים בישראל
מדיניות בריאות
שירותי בריאות לנשים
נערות
גינקולוגיה
הריון ולידה
פוריות
אמצע החיים
נשים מעל שישים
בריאות הלב
בריאות הנפש
בריאות העצם
בריאות השד
בריאות בעבודה
בריאות השלפוחית
רפואה משלימה
נשים עם מוגבלויות
איכות הסביבה ובריאותך
דימוי הגוף
מחקר
ספרים
קישורים
שאלות ותשובות
גיליונות אלקטרונים
אירועים ופעילויות
אורח חיים בריא
אמצעי מניעה

שלח הכתבה לחבר   |   גירסה להדפסה   |   למעבד תמלילים

אתיקה ובריאות מקוונת

לקראת קוים מנחים אתיים בנושא בריאות מקוונת: גיליון JMIR בנושא אתיקה ובריאות מקוונת.

Journal of Medical Internet Research 2000; 2(1): e7
תרגום לעברית: קרן יניב

האינטרנט משמש מקור מידע נרחב לצרכנים אולם כדי להעריך את מלוא הפוטנציאל שלו יש להבטיח את איכות המידע או לפחות לסייע לצרכנים להעריך את איכות המידע.

בעוד שלאינטרנט ולתקשורת האינטראקטיבית בנושאי בריאות יש בפירוש הפוטנציאל לייעל את המפגשים בין מטופלים לרופאים, הרי שמחקר שפורסם לאחרונה ב- Journal of Medical Internet Research מראה ש- 19% בלבד מהרופאים הכללים בסקוטלנד מרגישים כי הם "ינצלו את זמנם יותר ביעילות" אם המטופלים יגיעו אליהם כשבידם תדפיסי אינטרנט.

הדילמה המרכזית שמציב האינטרנט היא שאופיו האנרכי הנו רצוי משום שהוא מעודד דיון פתוח ללא צנזורה, אולם בה בעת הוא מעלה בעיות של איכות העלולות לבלום את הפוטנציאל הטמון בו יחד עם זאת תהליך בודד או מרכזי, מוסד או סוכנות להבטחת איכות אינם רצויים ואף אינם מציאותיים הואיל והאינטרנט הוא אמצעי ביטוי גלובלי מבוזר: " 'מוציאים לאור' ברשת בכל הרצועות...יהיו חופשיים לפרסם כל דבר שירצו בו והם שיחיו עם התוצאות".

אנו יכולים לכנות את הדילמה הנובעת מכך כ"דילמת איכרים" שכן כל איכר הנאבק במזיקים ובעשבים שוטים עומד בפני דילמה דומה: ככל שירבה להשתמש בחומרי הדברה, כך יבלום את הצמיחה הבריאה של צמחים מועילים. בדומה לכך כל תקנה "מלמעלה למטה" לגבי האינטרנט מועדת להכשיל או להרוס תקשורת "בריאה". במקום זאת, ניהול איכות של מידע רפואי באינטרנט תלוי על מיכניזם של "מלמטה למעלה" ומתבסס בעיקרו על ארבעה עמודים (המתחילים באנגלית באות E):

  • חינוך הצרכנים
  • עידוד לויסות עצמי של ספקי מידע בנושאי בריאות
  • הערכת מידע על ידי גורם שלישי
  • אכיפה במקרה של מידע כוזב או מזיק בעליל
  • חינוך הצרכנים

    ראשית, יש לחנך את הצרכנים כיצד "לסנן" מידע, כלומר כיצד להבחין בין מידע אמין למידע שאינו אמין. קריטריונים בסיסיים אחדים שהצרכנים יכולים להתייחס אליהם הם: הכותבים, מקורות המידע, פוטנציאל לדעה קדומה ותאריך הפרסום. קבוצות אחרות פיתחו כלי אינטרנט אינטראקטיביים היכולים לסייע למשתמשים להעריך מידע, כלומר להעריך את האיכות בעצמם: http://quick.org.uk


    הזיני כתובת אימייל וקבלי מאיתנו עדכונים שוטפים
    הצטרפי אלינו, זה פשוט.
    תמורת מאה ש"ח בלבד תקבלי מנוי לידיעון הרבעוני של האגודה, הנחות והטבות נוספות.